Tilsynsrapport for Børnehuset ABC - december 2024
1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune
Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.
Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.
Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.
Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, har ledelsen blot ansvar for at tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.
Hvis tilsynet finder, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. I dette tilfælde sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, følges op på aftalerne i handleplanen og at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det vil fremgå af rapporten, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.
Hvis tilsynet finder, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.
2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet
Dagtilbudstype: ABC er et kommunalt dagtilbud, der er den del af klynge G sammen dagtilbuddene Universet, Solhøj og Børnehuset Trille-Tumle.
Forældresamarbejde: Klynge G har en fælles forældrebestyrelse.
Deltagere ved tilsynsdialog:
- Tilsynsførende Susan Blaabjerg
- Pædagogiske leder Carina Bonefeld Olsen
- Klyngeleder Susanne Henriksen
- Faglig Nina Andersen
- Sprogvejleder Sanaa El Hayek
3. Samlet konklusion på tilsynet
Tilsynsdialogen har ikke givet anledning til bekymring, men blot dette opmærksomhedspunkt:
Dagtilbuddet forventes at skriftliggøre fokuspunkter i Rambøll, for de børn hvor en sprogvurdering viser, at barnet har behov for en sprogunderstøttende indsats.
4. Dagtilbuddets fokus for udvikling
Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.
Her kan du læse fokuspunkterne for Børnehuset ABC.
5.
Bemærkninger med relevans
for tilsynet
Ingen bemærkninger til dette punkt.
6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)
Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.
Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.
7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.
Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:
Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
7A. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har tilrettelagt arbejdet med faste aktivitetsskemaer, der sikrer at alle medarbejdere er klar over deres rolle. I skemaet findes en observationsrolle, der har mulighed for at observere på en kollega og give feedback til denne. Små pop ups i den positive retning for at sikre og styrke den psykologiske tryghed blandt medarbejderne.
Pædagogisk udviklingsteam har lavet oplæg om skyggesider; Hvordan de enkelte medarbejdere selv bedrager til en positiv feedback kultur.
Der har været arbejdet struktureret med at oparbejde en struktur, rollefordeling og et fælles ansvar blandt personalet for at arbejde med kvalitetsudvikling.
Dagtilbuddet har en nedskrevet samarbejdsaftale, der er synlig flere steder i huset. Den pædagogiske leder understøtter og on-boarder nye medarbejdere til denne fælles kultur.
Dagtilbuddet har erfaret at det tager tid at implementere nye procedurer og at få alle medarbejdere med.
8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.
Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv
Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.
Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.
8A. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet giver udtryk for, at det har været en proces at nå dertil, hvor de er i udviklingsarbejdet. De arbejder på nuværende tidspunkt med Aktionslæring og LAHOPL (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb) på alle stuer.
Medarbejderne oplever dette strukturerede arbejde kommer børnene til gavn og sikrer, at der er en rød tråd i det pædagogiske arbejde, som sikrer den pædagogiske faglighed. Den pædagogiske leder understøtter disse processer.
8B. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Der er fokus på udvikling og organisatorisk læring. Dagtilbuddet giver udtryk for, at de fortsat er i proces i forhold til evalueringsdelen. De oplever tiden kan glide fra dem, og de har fokus på hvorledes de kan blive bedre til denne sidste sløjfe.
Samarbejdet i klyngen foregår på flere niveauer. Der har været mulighed for at sætte ind, når de forskellige dagtilbud, har været klar til understøttelse på forskellige områder. Der sparres på lederniveau, faglig fyrtårne-niveau, og der er mulighed for låne medarbejdere med særlige kompetencer på tværs af klyngen.
8C. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har et stærkt lærende arbejdsfællesskab. Dette ses blandt andet i måden de interne og eksterne ressourcepersoner understøtter deres kollegaer i den daglige praksis, som samtidigt er faciliteret af den pædagogiske ledelse. Hermed udvikles praksis og organisatorisk læring kan uddrages fra igangværende indsatser.
De faglige fyrtårne arbejder med dokumentation og at sikre, at data opbevares samtidig med at den er tilgængelig. Der har været indsatspædagoger med på stuemøder, og alle medarbejdere har haft forskellige roller ind i at observere og blive observeret.
Dagtilbuddet giver udtryk for, at medarbejderne har oplevet det som konstruktivt i forhold til at styrke pædagogikken.
9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.
Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.
Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på: dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.
9A. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet udarbejder sprogvurderinger på en kompetent måde, hvor dagtilbuddets sprogvejleder understøtter deres kollegaer ved behov. Derudover indgår sprogvejleder i et netværk med den kommunale sprogkonsulent, hvor der løbende følges op på spørgsmål om temaer vedrørende sprogvurderinger.
Data fra sprogtrappen 2023 er anvendt forkert. Der har derfor været en indsats på at kvalificere anvendelsen af sprogtrappedata. Sprogtrappen laves nu på alle børn, og det har vist, at mange børn har en ikke alderssvarende sproglig udvikling, der kræver et øget fokus på kvaliteten af sprogindsatsen i dagtilbuddet.
9B. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre
Vurderingen giver anledning til følgende anbefaling:
Dagtilbuddet anbefales at skriftliggøre fokuspunkter i Rambøll for de børn hvor en sprogvurdering viser, at barnet har behov for en sprogunderstøttende indsats.
Begrundelse:
Der er et kommunalt krav om sprogvurdering af alle børn i den måned, de fylder henholdsvis to og fem år. Samtidig er der et krav om, at der udarbejdes målrettede sprogstimulerende indsatser i form af et skriftliggjort fokuspunkt for de børn, hvor en sprogvurdering har vist, at de har behov for en sprogunderstøttede indsats. Dette skal sikre, at barnet sprogligt udvikler sig og dermed fremmes barnets muligheder for trivsel, læring samt deltagelse i sociale fællesskaber.
Dagtilbuddet har ikke fulgt op på allerede udarbejdede fokuspunkter.
Dagtilbuddet har en plan for ny procedure, der skal sikre at der etableres nye arbejdsgange i forbindelse med fokuspunkter og målrettet sprogstimulering. Den introduceres den 12.12.2024.
Den pædagogiske leder har vejledt i samtaler med forældre om sprogstimuleringspligt. Denne vejledning bliver inddraget i fødselsdagssamtalerne, der finder sted årligt omkring barnets fødselsdag.
9C. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets forpligtelser i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har ikke børn i dette tilbud på nuværende tidspunkt.
9D. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet benytter sig blandt andet af visuel understøttelse og oplever, at det understøtter børnene i hverdagens rutiner og aktiviteter i dagtilbuddet. Derudover oplever dagtilbuddet, at den visuelle understøttelse også hjælper de af forældrene, der ikke taler dansk, med at få en forståelse af dagtilbuddets struktur og hverdag. Det bidrager til at styrke forældresamarbejdet, der ellers kan være udfordret på grund af sprogbarrierer.
Dagtilbuddet har lagt en plan for, hvordan de fremadrettet vil inddrage data fra sprogvurderingerne ved gruppeopdelinger af børnene. Dette for at sikre, at alle børne bliver understøttet ud fra deres nærmeste udviklingszone for på den måde, at skabe de bedste muligheder for at sproglig progression hos det enkelte barn.
Sprogvurderingsdata for dagtilbuddet viser, at de femårige er udfordrede på deres talesproglige færdigheder særligt inden for ordforråd. For sprogtrappen er der udviklingspotentiale inden for områderne ”fælles opmærksomhed”, ”kognition og relationsdannelse” og pegegestik.
Dagtilbuddet oplever, at det giver god mening for dem at lave årlige sprogvurderinger, da de oplever, at det understøtter de enkelte børns udvikling.
9E. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddets sprogvejledere har gennemført observationer af de sproglige læringsmiljøer og inddraget den øvrige personalegruppe i de udviklingspotentialer, som vurderingen har afdækket. Processen har givet anledning til at sprogvejledere og pædagogisk leder er blevet opmærksomme på, at det er observationerne, der spiller en væsentlig rolle i formidling og justering af læringsmiljøerne inde og ude efter børnenes behov.
Dagtilbuddet har lagt en plan for, hvordan de fremadrettet vil inddrage data fra sprogvurderingerne ved gruppeopdelinger af børnene. Dette for at sikre, at alle børn bliver understøttet ud fra deres nærmeste udviklingszone og skabe de bedste muligheder for sproglig progression hos det enkelte barn.
Mere overordnet oplever dagtilbuddet, at der er sket en stor udvikling i løbet at af det sidste år. Fremadrettet vil de have øget fokus på nuanceret sprog i rutiner, og flere turtagninger. Desuden har de opdaget, at de har en børnegruppe, der ikke selv inviterer sig med sprogligt. Denne gruppe vil de have fokus på at understøtte.